Wednesday 14 October 2015

Filled Under:

Kenapa Motor Yamaha RXZ dikatakan sebagai Motor LAGENDA SEPANJANG ZAMAN

Sejarah RXZ !

RX-Z memulakan pengeluaran pada tahun 1980-an. Pada masa itu terdapat dua versi RX-Z, iaitu RX-Z 100 dan RX-Z 135. RX-Z 100 telah direka khusus untuk memenuhi pasaran di Mexico sahaja, oleh itu kita tidak mempunyai ia di sini di Malaysia. RX-S 100 dan RX-S 115 adalah motosikal biasa yang kita lihat sebelum pengenalan legenda RX-Z 135.




RX-Z 135 telah diperkenalkan pada masa itu dengan transmisi 5-kelajuan, kotak speedometer dan paip ekzos lurus tanpa ruang resonans. Walaupun reka bentuk yang dicipta hampir 27 tahun yang lalu, tetapi ia masih relevan dalam persekitaran motosikal hari ini. Reka bentuk ini masih segar dan menakjubkan. Diberi kuasa 135 cc dengan enjin kelas 2-lejang menjadikannya sebuah motosikal yang sangat menakutkan. Pada tahun 1985, orang-orang yang membeli RX-Z 135 dikatakan mempunyai gaya hidup yang menyeronokkan, macho dan mempunyai personaliti yang berani.
RX-Z 135 reka bentuk juga sangat futuristik berbanding motosikal seperti Honda Raider, Suzuki Katana, X7 dan Kawasaki GTO. RX-Z 135 dikenali untuk kuasa hebat mereka boleh dimanfaatkan dengan mudah hanya dengan sedikit pengubahsuaian. Pengubahsuaian yang paling popular dan paling murah dengan meningkatkan prestasi hebat dilakukan dengan menukar paip ekzos kepada paip ekzos perlumbaan. A paip perlumbaan yang baik boleh menambah hingga 3 ps. Ini boleh dicapai jika paip ekzos mempunyai ruang resonans yang baik yang boleh berfungsi suka turbo mini tanpa turbin. Tetapi, walaupun dalam keadaan standard, motosikal ini boleh pergi sehingga 150 km / h dan yang lebih tinggi daripada had laju lebuh raya di Malaysia (110 km / h). Kebanyakan pemilik 135 RX-Z di sini telah diubahsuai basikal mereka untuk pergi sehingga 200 + + km / h dan mereka menggunakannya untuk berulang-alik setiap hari dan minda anda, ia bukan untuk lumba. Kelajuan adalah salah satu sebab mengapa RX-Z 135 adalah sangat popular kerana kita memerlukannya untuk memintas lori besar dan trak berat semasa berulang-alik menggunakan lebuh raya atau khusus di lebuh raya PLUS di sini di Malaysia.


Pada tahun 1990, Yamaha membuat menaik taraf sedikit motosikal ini dengan menambah satu gear yang lebih kepada penghantaran yang menjadikan basikal 6-speeder. Reka bentuk paip ekzos telah dikemaskini dengan melengkapkan ia dengan reka bentuk baru yang mempunyai ruang resonans dan selendang. Reka bentuk ini telah meningkatkan kuasa motosikal ini kepada 21 ps. Namun pada masa ini, tiada motosikal yang dikeluarkan oleh syarikat yang lain yang menewaskan RX-Z. Malah, tidak ada motosikal lain dibina untuk berada dalam kategori yang sama seperti RX-Z 135. Pengeluar paling ingin memberi tumpuan motosikal mereka kepada 150 segmen cc. Ini adalah benar apabila kita melihat Suzuki Gamma 150 cc, Honda NSR 150RR dan Kawasaki kips 150, tetapi di sini juga Yamaha juga mengeluarkan senjata sendiri iaitu TZM 150.


Tahun 2000 telah menjadi tahun RX-Z mendapat pakaian baru. RX-Z telah segar dengan ketua baru dan reka bentuk ekor. Ketua baru mendapat lampu yang lebih kecil baru. Isyarat pula telah bersepadu untuk penutup mesin dr baja, menjadikan RXZl kelihatan lebih bersih dan lebih mementingkan diri. Cahaya ekor telah dipinjam dari 125Z, tetapi ia adalah okay kerana cahaya ekor juga nice and clean. Tetapi. Saya lebih suka untuk Yamaha untuk membuat reka bentuk cahaya ekor asal khusus untuk RX-Z 135. Clutch juga telah dinaik taraf oleh Yamaha membuat ia lebih mudah untuk menukar gear dan pengendalian yang lebih baik untuk perjalanan kelajuan rendah.
Walaupun dengan banyak sebab untuk menjadi popular, RX-Z bukan motosikal tanpa kecacatan. Kesilapan terbesar yang boleh saya fikirkan adalah, kedudukan karburetor dan cara ia dipasang. Dimana karburetor hanya dipegang oleh 2 getah untuk menghubungkannya, ia adalah sangat mudah untuk dicuri. Dan ini memberi laluan kepada pencuri untuk mengambilnya dengan mudah. Walaupun pencuri tidak akan mengambil karburetor, mereka masih boleh mencuri petrol dari tangki RX-Z dimana talian bahan api yang terdedah pada sebelah kiri karburetor. Saya telah mendengar banyak aduan mengenai perkara ini dari rakan-rakan saya dan juga dari lain-lain pemilik RX-Z.
2008 merupakan tahun yang kita semua menunggu Yamaha untuk memperkenalkan baru RX-Z 135 reka bentuk atau sekurang-kurangnya perubahan jalur.



Berikut adalah tahun dan kod nama model perubahan yang RX-Z 135 telah melalui:


1 model:
1985-1987 - 2UX
Model 2:
1989 - 3UK1
Model 3:
1993 - 3UK3
Model 4:
1995 - 3RSA
Model 5:
1996-1997 - 3RSB
Model 6:
2000 - 3XL3
Model 7:
2002 - 5PV1
Model 8:
2005 - 5PV2
Model 9:
2008 -? (Belum diperkenalkan)
Apa yang diharapkan pada tahun 2008/09 RX-Z model:
Belakang penggantungan mono-kejutan
Brek cakera belakang
Songsang garpu teleskopik hadapan
Omboh Double depan brek caliper
Jalur baru dan reka bentuk
Sport baru & asal rim dilengkapi


Tetapi, anda perlu tahu bahawa Malaysia sudah berhenti pengenalan baru motosikal 2-lejang bermula tahun 2006. Jadi, tidak ada yang lebih baru model RX-Z. Kami hanya akan berpegang kepada 5PV2 untuk sepanjang masa.




4 comments: